Bokföra leasing samt övergång till K2 eller K3

Duktiga Eva Törning som är ordförande i Fars Kvalitetsnämnd för redovisningsverksamhet och ledamot i Fars Policygrupp för redovisning skriver om förändrad hantering kring leasing hos CFOWorld:

Så blir de nya leasingreglerna

Detta är redan tidigare ett snårigt område där man inte riktigt ser skogen för alla träd. Mitt råd är att lyfta blicken och fokusera på det som är viktigt för ert bolag. Ta hjälp tidigt i processen, redan i planeringstadiet, kring er leasing för att säkerställa hur den påverkar räkenskaperna dels idag, men även vid övergång till redovisning enligt K-projekten.

Övergången till K2/K3 (som kommer gälla för de flesta bolagen) sker först tvingande i bokslutet 2014, för de som har kalenderår som räkenskapsår, men i praktiken bör arbetet med övergången ha redan inletts vid bokslutet 2012 som ju blir ingångsvärden för 2013. 2013 kommer ju vara jämförelsetal i 2014 års bokslut och måste därmed också vara omräknade.

Ett generellt råd kring K-projekten är att redovisa enligt K2 då detta är betydligt enklare och uppstyrt än K3, som kräver mer arbete och enskilda bedömningar. Genom detta val kan man sen istället ”uppgradera” till K3 om så är lämpligt längre fram. Det omvända, dvs. ”nedgradering” från K3 till K2 ska i praktiken vara ogörligt. OBS att detta generella råd är just generellt! Det finns en del uppenbara verksamhetsspecifika undantag där man självklart ska välja K3 direkt. Jag kommer beröra detta längre fram. Fråga mig eller er revisor vad som blir bäst just för ert bolag, om ni är tveksamma.

Utnyttja din bank!

Gränsen mellan att ”utnyttja” och att ”nyttja” är ju bevisligen hårfin, men det blev ju åtminstone en bra rubrik 🙂

Informativa tidningen CFOWorld skrev igår om att det är viktigt att vårda sina bankkontakter, vilket jag kan skriva under på. Läs mer om 4 sätt att få mer ut av din bank.

Att vårda kontakten med din bank ger dig ett samarbete som du och din verksamhet kan ha stor nytta av. Jag ser ofta lysande exempel i mitt yrke. Tyvärr ser jag även ofta motsatsen.

Varför är det nödvändigt med ett bra samarbete med banken då? Jo, banken ser många verksamheter och träffar många företagare ofta i liknande branscher samt med bolag av liknande storlekar som ditt. De kan därför ge direkta tips på åtgärder kring finansiering, kapitalbindning, placeringar m.m. De har även möjlighet att ge dig tillgång till ett nätverk av kontakter som kan ge dig fördelar i din konkurrens. Utöver dessa långsiktiga fördelar kan det självklart även ge kortsiktiga konkreta fördelar såsom sänkta räntesatser, lägre avgifter, utökade limiter m.m.

Många ser bara det sistnämnda hos sin nuvarande bank och förbiser vilken möjlighet det är att ha en riktigt bra samarbetspartner. Så jag vill uppmana dig till att om du inte har denna kontakt med din bank redan, så sträck ut en hand. Boka en lunch. GÖR DET IDAG! Känner du att samarbetet inte är fruktsamt så var inte rädd för att byta antingen rådgivare inom banken eller banken som helhet för dina affärer.

Banken ska vara där för dig, och inte tvärtom.

Ändring om kassaregister

Säljer ditt företag mot kontant betalning i skatterättslig mening (även kontokort)? Se mer om lag om kassaregister hos Skatteverket.

Enligt en lagrådsremiss från regeringen i fredags föreslås att från 2014-01-02 så ska ej uppräkning av säsongsförsäljning att motsvara helårsförsäljning göras längre då man beräknar om man omfattas av undantaget kring krav om certifierat kassaregister eller ej (s.k. obetydlig omfattning).

Detta medför en förbättring t.ex. för flera av dem som enbart har en väsentlig sommarförsäljning, då dessa ej nödvändigtvis behöver införskaffa ett, relativt omsättningen, kostsamt kassaregister.

Se vidare i hela lagrådsremissen.

Till Emma från pappa

(oerhört inspirerad av Dale Carnegies “Father Forgets”)

Emma – du sover nu med din söta lilla hand inkilad under din haka och med dina blonda lockar fastklistrade mot din sömnvarma panna. Jag har smugit mig in i ditt sovrum. För några minuter sen när jag satt i vardagsrummet och tittade på TV blev jag översköljd av en våg av ånger. Skyldigt sitter jag nu bredvid din lilla säng.

Jag har varit orättvis mot dig idag. Jag påpekade flera fel hos dig redan vid frukosten; Du spillde ut din mjölk. Du ville inte äta upp din macka. Du tog dessutom alldeles för mycket smör på den. Du ville inte heller sitta still utan sprang omkring hela tiden trots att jag flera gånger sa åt dig att sitta ner.

Jag skällde sen på dig, när du gjorde dig i ordning för dagis, för att du inte ville ha på dig din jacka. Jag tillrättavisade dig för att du hade smutsat ner dina nya skor. Jag skrek högt på dig när du slängde dina saker på golvet. När jag sen lämnade dig på dagis vände du dig om och ropade ”Hej då, pappa!” medan jag stressat och förmanande svarade ”Gå in med dig nu!” innan jag vände och gick.

Sen började allt om igen på eftermiddagen. När jag kom och hämtade dig på dagis såg jag direkt att du satt och kladdade med ”geggamoja” i sandlådan. Du hade förstås slängt av dig dina skor så att dina nya vita strumpor hade blivit alldeles bruna av den blöta sanden. Jag skämde ut dig inför dina kompisar när jag argt drog upp dig ur sandlådan och sa åt dig att strumporna var förstörda och att det minsann är dyrt att hela tiden köpa nya!

Kommer du ihåg senare på kvällen när jag satt och tittade på TV? Du bara stod där och tittade ängsligt på mig med en lite sårad uppsyn. Eftersom jag blev irriterad över att du störde mig skrek jag ”Vad vill du?!”. Du sa ingenting, men sen sprang du med full kraft mot mig, kastade dina armar om mig och kramade och pussade mig. Dina späda armar omfamnade mig med en sådan oerhörd tillgivenhet, att inte ens min försummelse av dig kunde stoppa den. Sen försvann du, upp för trapporna, till ditt sovrum.

Emma – det var kort efter detta som jag tappade fjärrkontrollen, totalt vettskrämd av en otroligt avskyvärd känsla. Vad är detta för vana egentligen? En vana som innebär att jag hela tiden hittar fel på dig och tillrättavisar dig. Detta är alltså min belöning till dig för att du är precis som ett barn ska vara. Det är inte så att jag inte älskar dig; jag har bara haft ALLDELES för höga krav på dig. Jag bedömer dig utifrån hur JAG är, och beter mig, och uppskattar inte dig tillräckligt för den DU är.

Det finns så mycket som är bra, härligt och äkta i ditt sätt att vara och att se på världen. Ditt lilla hjärta rymmer stora känslor, vackra som en gryende morgon över vida berg. Det visade du också med din spontana impuls när du rusade in och kramade och pussade mig god natt.

Inget annat betyder något ikväll, Emma. Jag sitter här bredvid dig i mörkret, på mina bara knän, och skäms! Det är förstås en klen tröst för dig; och jag vet att du förmodligen inte skulle kunna ta detta till dig om du hade varit vaken, men imorgon LOVAR jag att vara en RIKTIG pappa! Jag ska vara din kompis. Jag ska dela din glädje och din sorg. När du skrattar ska jag skratta. När du gråter ska jag trösta dig. Jag ska bita mig i läppen när jag tappar tålamodet. Jag ska intala mig själv hela tiden; ”du är bara en liten flicka, du är bara en liten flicka, du är bara en liten flicka”.

Jag har tyvärr sett och behandlat dig som betydligt äldre än du faktiskt är, Emma. Men jag ser nu, när du ligger här sovandes och ihopkrupen i din barnsäng, att du bara är ett litet barn. Du är tre år. För bara en kort stund sedan var du en bebis. Du låg i din mammas famn med ditt lilla lilla huvud vilandes mot hennes arm. Jag har begärt för mycket av dig, alldeles för mycket. Förlåt mig!

 

IMG_6893

Nya 3:12-regler för fåmansföretagare!

Så klubbades då nya regler för beskattning av fåmansföretagare, de s.k. 3:12-reglerna (kapitel 3 paragraf 12 gamla kommunalskattelagen, nu i annan lag):

Regeringens pressmeddelande idag.

Detta är till fördel för många, men till problem för andra. Läs uttalandet från FAR där Dan Brännström är kritisk! Regeringen har varit hårt ansatta och var efter lång debatt tvungna att sätta ner foten. Jag är personligen nog av åsikten att detta blir bättre för den enskilde fåmansföretagare idag, men att det kan ha negativa effekter på företagandet på sikt.

Nu gäller det att arbeta hårt för att få ut denna informationen till kunder och intressenter så att de redan före årsskiftet kan anpassa sin skatteplanering.

Tillägg: Det är ingen jättepanik avseende årets löneuttag vad det verkar: ”När träder förslaget i kraft?
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2014. Förslaget till sänkning av löneuttagskravet ska dock tillämpas först från och med beskattningsåret 2016, och får därmed betydelse för det löneuttagskrav som ska vara uppfyllt från och med 2015.”

Återkommer längre fram om en vidare analys om detta.

3 enkla steg att bli en proffsnätverkare!

Alla företagare vet att det förr eller senare måste säljas för att bli framgångsrik. Säljare stöter vi på hela tiden, och vissa är mer påträngande än andra vilket ofta skapar en negativ bild av försäljning och säljare. Men försäljning handlar, oavsett våra fördomar, inte om att pracka på folk saker som de inte vill ha utan om att ge dem något som skapar mervärde. Att skapa mervärde innebär att de värderar din tjänst högre än de pengar de betalar för att få den gjord. Eftersom vi inte är bra på allt, utan bara någon eller några specifika tjänster, så tar vi hjälp av varandra för att skapa mervärde vilket alla vinner på.

Många, inklusive undertecknad, tycker det är svårt att sälja och förbannar den där Jantelagen som håller oss alla tillbaka. Men är det verkligen så svårt? Ett viktigt steg är att inse att alla kan lära sig att sälja och jag försöker steg för steg att bli bättre på att sälja mig själv och de tjänster jag är duktig på. Ett av de främsta sätten att sälja är att vara ute och träffa människor vid olika typer av tillställningar eller möten. Det behöver inte vara Nobel-middagen utan ett möte kan äga rum var som helst och när som helst. Det kan vara affärsmingel, löst snack med en främling på bussen, en av föräldrarna på ett barnkalas eller vid alla andra tänkbara möten. Var inte rädd att starta en konversation. Det värsta som kan hända är att personen går därifrån eller säger något oartigt – detta är inte DIN förlust!

Jag läste en artikel om nätverkande i Forbes häromdagen. Den var visserligen rätt omfattande, men jag kokade ner den till tre viktiga punkter som jag vill dela med mig av:

1. Lyssna engagerat!

De flesta tycker om att prata om sig själva och vad de gör. Låt dem göra det, och lyssna! Alla som sett filmen ”White men can’t jump” vet att det är stor skillnad på att LYSSNA och på att HÖRA. När man lyssnar är man engagerad, ställer för samtalet relevanta frågor och intresserar sig verkligen för vad personen har att säga. Detta skapar en mer naturlig konversation och minskar risken för att personen får ”taggarna utåt”.

Den lömske och planerande kan förbereda sig genom att läsa på om personen på Internet (LinkedIn, Facebook etc.) före samtalet. Detta ger förstås fördelar i form av att man kan leda in samtalet på saker som man vet personen är intresserad av, men kräver också mer planering. Huvuddelen av de möten som äger rum är dock oplanerade och då gäller det att lyssna engagerat. 

2. Skapa mervärde effektivt – själv eller genom rekommendation!

Genom att vara bra på steg 1 går det ofta snabbt att avgöra om det finns en möjlighet för dig att erbjuda ett mervärde (se definition ovan) för personen. Applicera det du fått ut genom steg 1 på de tjänster du kan erbjuda och konkretisera det för personen. Ärlighet och tydlighet visar personen att du är seriös och inte slösar med dennes tid. Fråga gärna rakt ut hur, eller rent av föreslå hur, du kan tillföra mervärde för personen eller personens nätverk.

Om du märker direkt att du inte kan erbjuda något mervärde så slösa inte med varken din eller personens tid. Avsluta samtalet snabbt, men vänligt (se steg 3) och gå vidare mot nästa möte.

OBS! I vissa fall skapas mervärdet inte bäst genom dina egna tjänster utan genom någon i ditt nätverks tjänster. Genom att rekommendera någon annan som du tror kan skapa ett mervärde ökar du sannolikheten att hålla ditt nätverk levande och få rekommendationer i retur. Tjänster och gentjänster!

3. Avsluta, memorera och återkoppla!

Normalt är det inget problem att avsluta en konversation. Det brukar ge sig självt när konversationen är slut. Vid större träffar där mycket folk rör sig är det dock ofta en fördel att hinna träffa ett antal personer. Detta är ingen anledning att stressa genom steg 1 och steg 2, utan göra det som är lämpligt för situationen. När du märker att du bara minglar med personen för sakens skull och att det inte leder er framåt så förbered dig för nästa möte. Ett naturligt avslut är t.ex. att du behöver gå och fylla på ditt glas, gå på toaletten eller prata med en gammal klasskamrat i andra änden av rummet. Inget otrevligt, men effektivt!

Om du vid det laget tror att du har nytta av personen i ditt nätverk framöver så lämna dina kontaktuppgifter genom t.ex. ett visitkort och ta personens dito. Använd gärna någon form av system för att memorera/notera nyckelpunkter i er konversation. Själv brukar jag skriva på baksidan av visitkortet antingen direkt eller när mötet är över. Det finns även bra tjänster till mobiltelefon/dator för detta.

Återkoppla därefter till personen inom kort (max 1-2 veckor). Antingen via telefon, mail eller t.ex. LinkedIn. Referera gärna till någon nyckelpunkt enligt ovan och om lämpligt så boka ett exklusivt möte direkt. Detta visar återigen att du är seriös samt att du lyssnat ordentligt.

Genom dessa tre enkla steg är grunden lagd för ett framtida samarbete och kanske en direkt eller indirekt försäljning. Inget fusk, bara artighet och proffsighet! Memorera dessa och öva, öva och öva för att våga mer i dina möten. Detta kommer garanterat att ge dig trevligare möten samt med största sannolikhet leda till ökad omsättning för ditt bolag.

Lycka till och kom gärna med dina synpunkter och smarta tips i kommentarsfältet!

Trött på dåliga betalare?

Jag hittade en mycket bra sammanställd artikel på CFOWorld som ger konkreta tips för hur man kan förebygga samt minska risken för uteblivna betalningar samt även hur man handskas med eventuella tvister. Vi får ofta denna typen av frågor från våra kunder och jag vill gärna dela med mig av detta samt lite egna tips:

CFOWorld – Så minskar du risken för sena betalningar

Mycket av grunden kring att minska kundförluster och slippa agera bank ligger annars självklart i att själv säkra sin motpart och göra en bedömning kring huruvida det kan uppstå risker i betalningsflödena. Detta kan göras genom t.ex. kreditvärderingstjänster som samlar in offentlig information kring bolag och ger bolaget en ”rating” som tydliggör risken, t.ex. Bisnode.

Jag har även träffat på en del kunder som använder sig av tjänster från externa parter (senast hörde jag att Handelsbanken erbjuder detta, men det finns hos flera andra också så hör med t.ex. din bank) där de tar på sig att fakturera mot en avgift. Detta är visserligen en kostnad, men har många gånger visat sig generera mer än vad det kostar på grund av att betalningarna skett i tid, kostnadsränta premieras bolaget, minskad administration genom att bolaget bl.a. självt slipper fakturera och driva in sin fordran etc.

Detta var några konkreta tips varav jag hoppas ni har direkt nytta av åtminstone något/några.

Förslag till förenklingar för företagare

Regeringen har lämnat några förslag till förenklingar för Sveriges företagare varav jag gillar några skarpt. Särskilt detta med ansökan om frivillig skattskyldighet för moms vid lokaluthyrning är något som gäckar många företagare. Det är enkelt att missa och kan bli väldigt kostsamt för företaget, helt utan att något uppsåt funnits.

Baker Tilly Höganäs TÄVLING!

Påminnelse!

Inte glömmer ni att Baker Tilly är grymma även i Höganäs nu? Vi växer så det knakar och vill ha med alla på tåget.

Via länken nedan hittar ni en tävling med chans att vinna fint från Apple. Kör hårt!

Baker Tilly Höganäs Facebook-sida

Se även vår ordinarie hemsida: Baker Tilly Höganäs

Vi ses där!

Bolagsverket slarvar!

Hos Dagens Nyheter uppmärksammas likt hos Dan Brännström att Bolagsverket slarvar i sina kontroller av mindre företags årsredovisningar, dvs. de bolag som ej har ett lagstadgat krav att ha revisor. DN skriver bl.a.:

”Men Bolagsverkets granskningar har mycket stora luckor. I praktiken granskas bara att årsredovisningen ser korrekt ut – om siffrorna som presenteras har någon koppling till verkligen kontrolleras inte.”

Jag vill därför mana alla till stor försiktighet kring beslut rörande bolag som presenterar oreviderade årsredovisningar. Oavsett om Bolagsverket registrerat dem eller ej!

Vill ni minimera risken att något är fel så be bolaget kontakta en revisor och beställa en kvalitetsstämpel. Det behöver alltså inte vara fullständig revision. Det finns flera andra varianter som kan vara mer prisvärda beroende på ändamål. Hör gärna av er vid funderingar om detta så ska jag reda ut begreppen!