3:12-reglerna försämras!

Regeringen meddelade i fredags att 3:12-översynen som pågår utökas avseende omfattning samt tid för redovisning. 

Regeringen har presenterat ett tilläggsdirektiv där de bl.a. skriver:

”Det är angeläget att 3:12-reglerna inte öppnar upp för sådan inkomstomvandling som reglerna är avsedda att förhindra.”

samt:

”… har sammantaget medfört att reglerna blivit mer förmånliga för verksamma delägare i fåmansföretag samtidigt som möjligheterna till inkomstomvandling har ökat. ”

Båda uttalandena tyder på att 3:12-reglerna, som de ser ut idag, kommer att försämras för dagens småföretagare.

Tanken var att redovisning av översynen skulle presenteras den 1 mars 2015, men tiden förlängs nu till 1 september 2016. Sannolikt innebär det tidigast ikraftträdandedatum den 1 januari 2017 då det rör den privata beskattningen, men som vi vet med 3:12-reglerna kan detta ju medföra att även hela år 2016 påverkas då löneunderlagsreglerna ju tar sikte på lönerna året före beskattningsåret.

312

Ersättning för höga sjuklönekostnader? Så gör du!

Har ditt företag rätt till ersättning för höga sjuklönekostnader? Försäkringskassan beviljar likt 2014 ersättning för höga sjuklönekostnader under 2015. Se mer information här. Systemet har i år blivit bättre för den genomsnittliga småföretagaren även om det nu finns ett takbelopp på 250.000 kronor.

Syftet med denna ersättning är att småföretagare, som ju skapar 4 av 5 jobb i Sverige, ska våga anställa personal och växa. Personalkostnaden är vanligen den största kostnaden i ett nystartat småföretag och skulle man ha otur att personalen drabbas av flera frånfällen p.g.a. sjukdomar så är detta lite plåster på såren. Ansökan sker hos Skatteverket som rapporterar till Försäkringskassan som därefter betalar ut ersättningen.

Försäkringskassan har en smidig funktion på sin hemsida som gör att man kan beräkna hur stor ersättning företaget har rätt till. Här finns även en räknesnurra för hur mycket ersättning man kan få enligt 2014 års regler. Missa inte att kontrollera detta för 2014 och gör er ansökan före 31 maj i år. 

cold-flu

Synas bättre på LinkedIn? Så här gör du!

LinkedIn håller för tillfället på med ändringar i sitt tjänsteutbud, vilket jag fått tips om att man kan utnyttja för att få större genomslagskraft i sina inlägg.

Deras förvärvade tjänst Pulse håller på att rullas ut, men finns ännu inte på alla språk fullt ut. T.ex. finns det inte på svenska. Denna skillnad mellan deras olika sajter (språk) går nu, åtminstone tillfälligt, att nyttja för egen vinning. Gör såhär:

1. Din LinkedIn-Profil->Välj språk->Engelska
2. Gå till startsidan.
3. Klicka på pennan (Pulse-inlägg) där man skriver inlägg.
4. Gör inlägget så snyggt och bra som möjligt.
5. Publicera!

Nu dyker inlägget upp som avisering hos alla dina kontakter som inte stängt av Pulse-aviseringar. Sen är det bara att ändra språket igen.

Om man vill stänga av dessa aviseringar för Pulse gör man såhär:

1. Din LinkedIn-Profil->Aviseringar->Krysset för senaste artikeln i flödet som du vill ta bort->Avregistrera->Bekräfta.

Jag skulle tro att detta är ytterst tillfälligt, men det kan säkert utnyttjas ett tag till för de som har ett behov av detta 🙂

IMG_4621.JPG

Kontrollavgift eller böter avdragsgilla?

Frågor om vilka kostnader som är avdragsgilla i inkomstdeklarationen för företag dyker upp titt som tätt. Skatteverket har en liten guide på sin hemsida, som är bra.

Senast det begav sig rörde det kontrollavgift från Skatteverket. Kontrollavgifter kan utgå vid fel kring t.ex. kassaregister (ej inslagen försäljning, ej lämnat kvitto m.m.) eller personalliggare (ej rätt ifylld, finns ej m.m.).

Kontrollavgiften avser en kostnad för s.k. ”böter och offentligrättsliga sanktionsavgifter” enligt Inkomstskattelagen och är därmed inte avdragsgill. På Skatteverkets sida som jag länkade till ovan framgår även som exempel att parkeringsböter, företagsböter, övertidsavgifter, lagringsavgifter samt förseningsavgifter och skattetillägg ej heller är avdragsgilla.

Avdrag

Vanliga fel i årsredovisningen

Vilka är de vanligaste felen i en årsredovisning? Hur undviker ni att göra dem?

Utöver eventuella fel som inte hittas i de belopp som anges i årsredovisningen, så finns det några vanliga formfel som Bolagsverket vill varna för i denna artikel:

  • Årsredovisningen som ni skickar till Bolagsverket ska vara en bestyrkt kopia av originalet. Med bestyrkt kopia menar vi att det på kopian ska finnas ett intyg/bestyrkande från minst en person att kopian överensstämmer med originalet. Intyget ska vara undertecknat i original.
  • Ett original av årsredovisningen ska alltid finnas hos företaget.
  • Organisationsnumret ska helst stå på varje sida.
  • Det registrerade företagsnamnet ska skrivas ut i sin helhet, åtminstone på årsredovisningens första sida och i förvaltningsberättelsen. Det är alltså inte tillräckligt med en förkortning eller en populärversion.
  • Räkenskapsåret ska skrivas ut tydligt, exempelvis 2014-01-01–2014-12-31.
  • Det ska tydligt framgå vilken enhet som används för olika belopp, exempelvis kr (kronor), tkr (tusentals kronor), mnkr (miljoner kronor) och mdkr (miljarder kronor).
  • Eftersom handlingarna skannas bör det inte finnas färger och tonade fält i den kopia som ni skickar till Bolagsverket. Innehållet kan då bli oläsligt.

Som sagt i mitt tidigare inlägg ”Avskaffa revisionsplikten!” så granskar Bolagsverket inte på något sätt de siffror som de registrerar utöver att det är balans i balansräkningen, rätt uppställningsform osv. För att få siffrorna säkrade (i all väsentlighet) krävs en vald revisor. Har ni någon som ni vet kommer vara intresserad av er årsredovisning såsom kunder, leverantörer, banken, Skatteverket eller andra så rekommenderas alltid att ha en vald revisor då det annars kan drabba ert företag negativt. Mer om vad du behöver tänka på för att välja rätt revisor till ditt företag hittar ni i mitt inlägg: ”Att välja revisor – Hur väljer man revisor?!”.

Årsredovisning

VARNING! Vid månadssparande i IPS.

Har du ett privat månadssparande i IPS (individuellt pensionssparande)? Dras det kanske automatiskt med autogiro? Du måste troligtvis ändra detta nu!

Från och med 2015 medges nämligen bara avdrag med 1 800kr per år för pensionssparande i IPS. De senaste åren har det varit 12 000kr. Många har därför lagt in en autogirodragning per månad om 1 000kr för att nå upp till de 12 000kr’na.

Denna dragning måste nu ändras till 150kr eller lägre för att du ska slippa bli dubbelbeskattad för dina inkomster. Dubbelbeskattning? Ja, det beror på att insättningar över detta belopp inte längre är avdragsgilla i din inkomstdeklaration medan framtida utbetalningar ur din IPS är skattepliktiga. Du har alltså satt in skattade pengar och får skatta på dem en gång till sen när de betalas ut.

Resterande del bör istället sättas in på skattefria pensionsförsäkringar ISK (investeringssparkonto) eller kapitalförsäkring. Med dagens låga statslåneräntor är det oerhört förmånligt vid sparande på lite sikt (se länk Aktiespararna). Observera dock att skattefriheten även medför att du ej får avdrag för eventuella förluster, vilket du får i en traditionell aktiedepå – så var försiktig. 

Se också mina generella tips i inlägget som främst behandlar pensionssparande till barn här.

a29e675536cbc42b006a2b94ba852837

Har jag rätt revisor?

Överväger du att byta revisor? Jag har skrivit en praktisk guide kring vad du ska tänka på när du väljer revisor till ditt företag. Bocka av checklistan!

Detta är ett av de mest populära inläggen på bloggen och jag vill återigen rekommendera alla företagare att fundera på punkterna i inlägget:

Att välja revisor – Hur väljer man revisor?

Fråga gärna mig om du har några funderingar kring hur jag arbetar med revision eller rådgivning.

Pensionsspara till barn

Jag vill dela med mig av ett snabbt tips för de föräldrar som har planer på att pensionsspara till sitt/sina barn:

Öppna inte ett sparkonto, fondkonto eller annat i barnets namn utan i era egna namn.

Risken finns självklart att barnet inte är redo att förvalta pengarna då de fyller 18 år och har egen rätt till sitt eget konto. Det är en känslig åldersperiod och du vet inte hur barnets vanor, bekantskapskrets etc. ser ut när 18-årsdagen väl inträder. Detta kan späda på redan befintliga spänningar och leda till oönskade konsekvenser mellan dig och barnet. Det är bättre att lämna över sparandet till barnen när du känner att de är redo att förvalta pengarna. Förhoppningsvis är det på 18-årsdagen, men om det inte är det så har du åtminstone en valfrihet som förälder.

I övrigt gäller de mer generella rekommendationerna kring sparande:

  • Sparande på lång sikt bör vara i värdepapper med lite högre, men inte extrem, risk (börsaktier).
  • Sprid riskerna (flera olika aktier/branscher).
  • Var försiktiga med fondförvaltningsavgifter som blir stora belopp på många års sikt. Dessa belopp kan du istället få årlig avkastning på vilket ger en dubbelt positiv effekt.
  • Var, på samma sätt, försiktig med att göra många transaktioner köp/sälj i aktiedepån då det kan bli dyra courtagekostnader som du istället kan få avkastning på i många år. Själv försöker jag låta bli att sälja något överhuvudtaget, om det inte känns absolut nödvändigt, för att undvika onödiga courtage.
  • Försök även att hitta ett skattebilligt alternativ såsom investeringssparkonto eller kapitalförsäkring, så att du slipper betala hög skatt på en förhoppningsvis god avkastning om 15-20 år.
  • Ta hjälp av banken, men var försiktig med deras råd då de framförallt är anställda av banken. Läs mitt inlägg ”Utnyttja din bank!

Lycka till med ert sparande!

Bokföra och deklarera Crowdfunding

Jag har den senaste tiden fått några frågor om hur s.k. Crowdfunding (svensk översättning Gräsrotsfinansiering) ska hanteras i bokföring och deklaration.

Jag läste även nyligen utmärkte Robert Sevenius (@robertsevenius på Twitter) artikel ”Gräsrotsfinansiering – En värdepappersrättslig utmaning i vardande” och tänkte att det tål att skrivas några rader om fenomenet Crowdfunding, som ju funnits ett bra tag redan.

I Sevenius artikel ovan följer detta exempel på olika typer av Crowdfunding-transaktioner:

Crowdfunding

För dem som läser hela artikeln så är det alldeles uppenbart att de olika typerna av transaktioner som Crowdfunding inbegriper kommer att leda till legala problem framöver och på sikt kommer vi att få en rättspraxis kring området som blir klarare och klarare. Denna osäkerhet och nya praxis kommer säkerligen också att spilla över på hur dessa transaktioner ska behandlas i redovisning och beskattning, varför det är extra viktigt att även nedanstående information tas med en nypa salt. Mitt bästa råd är därför att vid större crowdfunding redovisa öppet i inkomst- och skattedeklaration kring hur dessa transaktioner hanterats avseende moms och inkomstskatt. På det viset slipper man skattetillägg om det längre fram skulle visa sig vara fel sätt att hantera det på.

Min nuvarande ståndpunkt kring hantering av bokföring / moms / inkomstskatt av dessa transaktioner är som följer:

Typ Bokföring Moms Inkomstskatt
Donation Gåvointäkt/Tillskott*1 Nej/Nej Ja/Nej*1
Sponsring Marknadsföringsintäkt Ja Ja
Belöning Försäljningsintäkt Ja Ja
Förköp Försäljningsintäkt Ja Ja
Lån Skuld/Räntekostnad Nej/Nej Nej/Avdrag
Aktie Eget kapital Nej Nej

*1 = Vid avstämning med en skattekonsult har jag fått en öppning på att detta eventuellt skulle kunna klassas som ett ”tillskott från annan än aktieägare” och därmed bokas direkt i eget kapital utan att beskattas med bolagsskatt. Om man väljer att hantera det som ett sådant tillskott måste man definitivt upplysa om det i inkomstdeklarationen för räkenskapsåret. Det finns en ruta med ”Övriga upplysningar” där man enkelt kan skriva in detta.

Som sagt är detta min personliga ståndpunkt för tillfället. Varken lagstiftaren eller Skatteverket kommer att ge mycket för denna i din argumentation mot dem, så iaktta försiktighet. Särskilt vid större belopp!

Har du fler frågor om redovisning och beskattning av crowdfunding är du välkommen att höra av dig då jag gärna tar en diskussion om detta.

Lägre skatt i bokslutet

En av de vanligare frågorna man får som revisor (och redovisningskonsult) är hur man gör för att betala så lite skatt som möjligt utan att bryta mot lagar och regler. Detta är några tips jag brukar nämna för att uppnå lägre skatt:

Före bokslutsdagen

En viktig sak att tänka på är att vissa skatteeffektiva transaktioner endast är möjliga att göra före bokslutsdagen. Det beror på att det är då man kan genomföra kontanta transaktioner som blir bokförda på ”rätt sida” av bokslutsdagen. Detta kompletteras sen med en del justeringar som går lika bra att göra efter bokslutsdagen, men de behandlas i nästa avdelning.

Här några förslag på transaktioner att göra före bokslutsdagen / under räkenskapsåret:

  • Investeringar – Behöver bolaget göra en investering? Varför inte göra den före bokslutsdagen? Bokföringsmässigt ger det visserligen ingen större effekt då det endast är avskrivningen på investeringen som kostnadsförs, men det kommer att ge ett stort utrymme för överavskrivningar (se mer nedan).
  • Reparationer – Har bolaget en fastighet? I vissa fall kan även omfattande reparationer vara avdragsgilla samma år. Viktigt dock att se till att kraven för avdrag uppfylls.
  • Lön – Har bolagets ägare tagit ut tillräckligt med lön? Annars kan det vara god tid att justera det i och med sista löneutbetalningen för räkenskapsåret. Även arbetsgivaravgifterna blir kostnadsförda i samband med detta. Mitt tips brukar generellt vara att ta ut så mycket i lön så att du hamnar kring gränsen för statlig inkomstskatt, dvs. ca 420kkr 2014. På det viset maximerar man de sociala förmånerna (ålderspension, sjuk-/föräldragrundande inkomster m.m.) för framtiden utan att skatta av allt för mycket.
  • Pension – Har tillräcklig pension för de anställda och ägarna betalats ut? Skattemässigt får man enligt huvudregeln göra avdrag för pensionskostnader motsvarande 35% av inkomsten. Det finns även en kompletteringsregel som innebär att man kan ”köpa ikapp” pension som man missat att ta ut tidigare. Det är dock viktigt att det görs på ett lagenligt sätt!

Efter bokslutsdagen

Har du redan hunnit gå över bokslutsdagen? Oroa dig inte. Här är några skatteeffektiva transaktioner som du kan använda efter bokslutsdagen:

  • Reserveringar – Har tillräckliga reserveringar gjorts för t.ex. upplupna löner, semesterlöner, driftskostnader, konsulttjänster (t.ex. IT-, advokat-, redovisnings- och revisionsarvode), lagerinkurans, kundförluster, garantier m.m.? I vissa fall kan man även få sätta av för lön (tantiem) som betalas ut i efterhand, men det är viktigt att det görs på ett korrekt sätt.
  • Obeskattade reserver / Periodiseringsfond – 25% av det skattemässiga resultatet kan sättas av till periodiseringsfond som skjuter fram beskattningen av denna del av resultatet. Detta sker visserligen mot en räntekostnad, men den är betydligt mycket lägre än t.ex. ränta på de mest förmånliga banklånen.
  • Obeskattade reserver / Överavskrivningar – Om du gjort stora investeringar de senaste åren går det att skriva av mer skattemässigt än bokföringsmässigt, vilket sänker årets skatt – helt räntefritt!
  • Koncernbidrag – Om ditt bolag äger ett annat bolag alternativt har ett moderbolag som redovisar skattemässigt underskott så kan koncernbidrag användas för att jämna ut beskattningen.

Detta är några av de vanligaste sätten att sänka skatten för bolaget före samt efter bokslutsdagen. Det finns självklart även fler och möjligheterna beror främst på vilken typ av verksamhet bolaget bedriver.

Har du funderingar kring någon av dessa punkter eller hur detta görs bäst för ditt bolag så tveka inte att höra av dig. Har du fler tips? Fyll på i kommentarsfältet!

Lägre skatt